onsdag 15. oktober 2008

Mikronoveller

Mikronoveller er en relativ ny sjanger som hittil har fremstått som spennende og impulsvekkende. Jeg synes mikronoveller kan være en interessant måte å uttrykke ting som ikke er helt svart eller hvit. Eller til og med ting som er svart eller hvit. Hvis det er noe man brenner for, eller noe som du har klare meninger om, er det fortsatt mulig å forkorte det til 6 ord. 

Men jeg synes de mikronovellene som er uløste og mystiske er mest spennende ettersom da kan jeg gjøre meg opp en egen mening om hva mikronovellen egentlig handlet om. Det er ofte at mennesker ikke tenker helt likt, og derfor kan det være interessant å diskutere hva mikronovellen handlet om. Det at det er mulig å lage seg helt forskjellige meninger og tanker rundt 6 enkle ord, sier noe om hvor umåtelig genial menneskehjernen egentlig er. Vi har alle forskjellige assosiasjoner til ting og det kan spille en stor rolle i denne situasjonen. 

 Når man ikke har mer enn 6 ord å ytre meningen sin på, kan det være vanskelig å komme med sitt budskap, og det gjør det vanskelig å lage en mikronovelle. Du må tenke på hvem det er tenkt at skal lese den, hva slags assosiasjoner som er vanlig innen målgruppa og ikke minst på at budskapet ikke skal være altfor komplisert slik at leseren ikke forstår hva skriveren mener. 

Jeg har gjort et tappert forsøk på å skrive en mikronovelle. Som sagt, det var ikke i nærheten av like enkelt som jeg hadde trodd at det ville være. 

Kulde, sjokk, kaos, vakuum, smerte, hjertebrist.

1 kommentar:

LK sa...

Bra! Du har kloke tanker om denne sjangeren og jeg er helt enig i det du sier. Jeg synes også din egen mikronovelle fungerer bra. Jeg ble i hvert fall nysgjerrig på å få vite hva som egentlig hadde sjedd.

Ellers vil jeg bare få si at du har kommet veldig godt i gang med bloggen din. Gleder meg til å følge med på den videre.