mandag 2. februar 2009

Flowers and football tops - Glasvegas

Denne uka skal vi skrive om sangtekster. Når jeg så bloggleksa ble jeg først ganske letta, før jeg fikk panikk. Jeg ble først letta fordi sangtekster er noe jeg virkelig kan. Jeg skrev som et av de 7 punktene om meg at jeg hører på minst 3 timer med musikk hver dag, men jeg har telt ordentlig den siste uka og kommet frem til at jeg bruker i gjennomsnitt 5-6 timer hver dag på musikk. Man skulle ha trodd at jeg ikke ville møte på noen problemer i ukens blogglekse, men der tok jeg skammelig feil. Jeg greide rett og slett ikke å bestemme meg for hvilken sang jeg skulle velge!

Jeg hører på ganske mye variert musikk og det var helt umulig å bestemme seg for verken artist eller sang. Hva skulle jeg velge? Musikk med godt lyrisk innhold, velkjente hitlåter eller musikk som rørte meg? Jeg valgte atter en gang med hjertet (jeg er nødt til å slutte med det snart, det går meg på nervene), og valgte en sang av et av mine favorittband som har gjort sterkt inntrykk på meg. Det er ikke fordi sangforfatteren er et lyrisk geni, men fordi den sangen er skrevet til en hendelse som har gått veldig inn på meg. Sangen heter ”Flowers and football tops” og er av Glasvegas, et skotsk band som jeg virkelig har sansen for. Sangen tar utgangspunktet i drapet på fotballsupporteren fra Glasgow, Kriss Donald i 2004. Kriss Donald var ung gutt på 15 som ble knivstukket 13 ganger, og med massive interne blødninger brent levende. Kun fordi han hadde på seg feil fotballdrakt. Jeg var 10 år da dette skjedde, og det er en av hendelsene i verden som har gjort et varende sterkt inntrykk på meg. Som en ung og naiv fotballsupporter skjønte jeg rett og slett ikke hvordan det var mulig å gjøre noe så grusomt mot en liten gutteunge kun fordi han heiet på et annet fotballag. 

Baby
Why you not home yet
Baby it’s getting late
I wish you would be home by now.
Door bell rings
Who could it be at this time?
Police on my left and right
My son’s not coming home tonight

Baby, they don’t need to show
It’s over, I know
Baby, they don’t need to show
Flowers and football tops, I know
Baby, baby, baby, why you?

No sweeping exits
No Hollywood endings
Flowers and football tops 
Don’t mean a thing.

My baby is six feet under
Just another number
My daughter without her brother

Baby, they don’t need to show
It’s over, I know
Baby, they don’t need to show
Flowers and football tops, I know

My baby is gone…

You are my sunshine
My only sunshine
You make me happy 
When skies are grey
I hope you noticed
How much I loved you
How could they take my sunshine away?


Sangen bygger klart en stemning fra første strofe. Man får vite at noe er galt, og at politiet er der. Både teksten og musikken er med på å skape en dyster stemning.  
Teksten i seg selv er veldig utfyllende, og man er ikke nødt til å ha hørt om Kriss Donald for å vite hva som har skjedd. Det eneste problemet er at Glasvegas synger med en skotsk dialekt (som jeg for øvrig synes er ekstremt sjarmerende), som gjør det litt vanskelig å høre hva de sier hele tida. 
Det er selvfølgelig en fordel å vite litt om bakgrunnen til sangen, men ingen forutsetning. Sangen er et tydelig uttrykk for sorg, og artisten selv har sagt at poenget med denne sangen var å be oss om å sette oss selv inn i andres situasjoner. Hva ville vi ha gjort om noen nær oss hadde gått bort? Samtidig som sangen skaper stor sorg i meg, blir jeg også veldig provosert av urettferdigheten i denne situasjonen. Det kommer tydelig fra i sangens siste linje (How could they take my sunshine away?) at barnet til denne personen har blitt myrdet. 
Siste strofe i sangen er også den mest inntrykksvekkende for meg. Jeg får assosiasjoner til den legendariske fotballversjonen av You are my sunshine som ble sunget om Solskjær (You are my Solskjær, my Ole Solskjær. You make me happy, when skies are grey. You keep on scoring when it gets boring/And Alan Shearer was fucking dearer. Please don’t take my Solskjær away). Jeg tror dette er et bevisst valg av sangforfatteren ettersom mange i England (i alle fall United-supportere) har ekstastiske følelser knyttet til denne sangen. Jeg tror at dette er et bevisst virkemiddel, både for å referere til fotballen og for å understreke sorgen.
Jeg får i hvert fall et kraftig emosjonelt inntrykk hver gang jeg hører på slutten av sangen. Når han begynner å synge ”I hope you noticed..” fryser jeg et sekund og alt blir til is. Det må jeg si er en veldig effektiv virkemiddel.

7 kommentarer:

Sigrid Joh. O. sa...

frysninger:'/

Jensemannen sa...

Oioioi! Dette var et innlegg av kvalitet Priya! Må si jeg er ganske fan av "Flowers And Football tops" jeg og! Synes at innholdet i teksten er ganske sørgelig, men samtidig egentlig litt fengende ved bruken av rim og rytme som du ikke har tatt med. Men jeg synes ellers at det er et ganske kult at du valgte denne sangen. Stå på Priya!

Olve Hagen Wold sa...

Hjelper ikke å høre 5-6 timer på musikk hver dag hvis man hører på feil musikk:P

Elisabeth sa...

For det første: Det er ikke noe som heter feil musikk! alle hører vel på det de selv liker, det er et av poengene med musikk!

men veldig bra innlegg priya, og jeg skjønner hvorfor du har valgt sangen. det er utrolig at noen kan gjøre noe sånt, bare fordi man heier på "feil" fotballag. Det er virkelig ikke rart det er krig i verden!

Olve Hagen Wold sa...

Du tok det seriøst? Jeg er...lamslått.

Priya Prasath sa...

Hehe tusen takk =)
Elisabeth: Olvis dør hvis ikke han får dissa musikksmaken min i hver eneste anledning han har... =P

Elisabeth sa...

du SER lamslått ut! :P